Blandade tips om bilder i sociala medier

Jag tycker mycket om bilder – att illustrera text med bilder eller att endast använda bilden. Det gör inlägget mer läsvänlig och synligt, dessutom så väcker bilder ett större engagemang än bara text eller film. Så vill du väcka engagemang med dina inlägg är det just bilder du ska jobba med.

Det här är tips till den som inte är så van att jobba med bilder, eller något ska snabbt ut och ni har ingen grafiker till hands. Jag är helt av den uppfattningen att ett större företag måste ha ett fastslaget bildspråk och en bildpolicy (samt gärna en grafiker) så att det följer en röd tråd i bild-kommunikationen.

Här kommer 6 tips på hur du kan arbeta med bilder

  1. Infografik är lättöverskådligt och snyggt och inte så svårt på grund av att det finns mallar och olika gratisverktyg du kan använda (lista kommer på slutet) Det är ett smart och kul sätt att illustrera en hög med siffror på ett mer lättöverskådligt plan. Man kan använda infografik på olika sätt – när du ska kommunicera en rapport på webben, som bilder på Facebook eller Instagram, film eller i tryckt media. Här är ett exempel på hur en rapport kan se ut, här är en bild som vi använde på IOGT-NTO för att illustrera aktiviteter och den bilden la vi ut på alla kanaler.
  2. Olika typer av bilder: Tipsbilder är snygga enkla bilder som du skriver som en tipslista. Exempel ”3 tips på att koka ägg” En snygg bild på ägg med tipsen. Delvänligt och snyggt. Funkar i sociala kanaler och i bloggen. Receptbilder – snygga bilder med recept. Bilder med citat – vilket är oerhört populärt på vissa kanaler och i andra länder, vi i Sverige har inte hängt med riktigt där. Här är ett bra gratisverktyg med olika mallar som du kan använda.
  3. Gör en egen enkel bildmall – ska bilderna alltid vara fyrkantiga? ska de ha ram? hur stor ska den vara? vilken nyans ska bilderna vara i? Gör en mall efter det du har bestämt, så är det bara att skriva i texten och lägga in ett foto när det behövs.
  4. Tips är också att tänka till ordentligt kring bilderna på Instagram – att bestämma innan hur bilderna ska se ut, färgerna, tonen -vad du ska instagramma. Den här är riktigt bra sedan finns det ju även inredningskonton här och här.
  5. Försök att alltid använda bilder när du lägger ut ett inlägg på Facebook. Gör standard bilder – så att du alltid har när du till exempel lägger ut ett blogginlägg – gör en bild med namn och bild på skribenten eller en bild med bloggrubriken. Ungefär som byline i en tidningsartikel.
  6. Gör en bild-strategi – innan du gör den så tänk på att den ska vara kopplad till hela varumärkesstrategin för organisationen. Tänk på vad som är viktigt för er och hur det kan illustreras i bilder. Sedan är det utseende, innehåll, vilka kanaler, vilken typ av bilder och när det ska användas.  Viktigast av allt – vad ska bilderna förmedla?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *