INFOGRAFIK: Organisationer – skapa en dialog på Facebook

Jag tycker att bland det viktigaste att finnas på sociala medier för organisationer (även en hel del företag) – är dialogen. Många glömmer av den och använder sin Facebook- kanal till att få in folk på webben och ja, det är också viktigt men beror på när, var, hur och varför. Eller köra ut ett gäng annonser för att få fler medlemmar – Ja, det är också viktigt men man måste ju vårda sina medlemmar för att behålla dem. Och för att de faktiskt är dina bästa ambassadörer för att i det långa loppet – vårda varumärket.

Infografik på hur du kan jobba med dialogen. Klicka för att få den större.

Hur gör du för att skapa en dialog?

Jag är alltid nyfiken på hur andra jobbar och det finns många bra där ute. Här kommer ialllafall mina tips på hur en organisation, enkelt, kan tänka dialog i sina kanaler. (INFOGRAFIK)

Plus

Medlemmar – Använd medlemmarnas berättelser. Lyft dem i er kanal.

Eget innehåll – Jobba med eget innehåll, låt inte Facebook bara vara en kasta in kanal till webben. Lägg bilder, ställ frågor, bjud in era följare att tycka och tänka

Ta emot feedback – Lyssna på vad era medlemmar, kunder eller följare har att säga. Lyft det. Använd deras input i er kommunikation.

Ställ frågor – Bjud in till dialog och ställ frågor. Fråga era medlemmar vad de vill prata om på Facebook, vad de tycker är viktigt.

Svara – Svara på frågorna. Var transparent. För att få en dialog eller ett samtal måste organisationen själv vara aktiv.

Minus

Ignorera – Ignorera inte era medlemmar när de skriver på sidan. Ta dem på allvar.

Inkastare – Använd inte Facebook som endast inkastare till webben eller en annonsplattform.

Opersonlig – Var inte opersonlig eller hård i tonen. Lägg inte bara ut opersonliga inlägg som ”Bli medlem klicka här..”

För få inlägg – För få inlägg gör er mindre intressanta och drar ner organiska synligheten.

Hot och hat – Ta bort kommentarer som innehåller hot och hat eller personliga påhopp. Det är er uppgift att se till att er sida  har ett öppet och trevligt samtalsklimat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *