6 tips på hur du kan jobba med pressmeddelande digitalt

De flesta som vill ut med en nyhet skickar ut ett pressmeddelande, bra tips på hur  man gör det kan man få av bland annat Westander.  Pressmeddelande är först och främst till för att ni ska få ut er nyhet till valda nyhetsbyråer. Men de är också bra att använda för att få innehåll till digitala kanaler som kanske riktar sig till en helt annan målgrupp. Ett vanligt pressmeddelande är oftast rätt trist för gemene man och de klickar sällan upp eller läser det.

Dessutom så är min erfarenhet att man som ansvarig för sociala medier alltid är glad för att få innehåll att jobba med och att det är viktigt att träffa rätt målgrupp.

 

Här är 6 tips på hur du kan jobba med ett pressmeddelande för att få ut det i olika kanaler i tilltalande form, för målgruppen på kanalerna.

  1. Plocka ut den viktiga delen i pressmeddelandet (ofta ingressen) gör en text-roll (en film med bilder och text) Filmen kan du använda med fördel på Facebook. Tänk på att alltid ha din målgrupp i åtanke när du jobbar med texten.
  2. Gör en bild med rubriken från pressmeddelandet och en sammanfattade text och lägg ut som inlägg på Facebook. Om du har gjort som i punkt 3, kan du lägga till en länk till webben.
  3. Gör en egen nyhet av ert pressmeddelande och lägg ut på er webb, sprid sedan den sidan på era plattformar.
  4. Gör olika tweets av nyheten. Dessa kan ni själva använda när ni ska tweeta ut nyheten men också såklart för andra att använda.
  5. Gör ett sociala medier-kit med bild, film och tweets som ni kan skicka med ut i organisationen tillsammans med pressmeddelandet så att de kan använda det när nyheten ska spridas.
  6. Gör en snygg infografik av innehållet i pressmeddelandet, antingen som bild eller film eller som en snygg sida på webben med illustrationer, rörligt och text.

Viktigt är att alltid ha sin målgrupp i åtanke så att texten blir rätt riktad.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *