Den digitala insamlingen

I dagarna har jag varit på Insamlingsforum 2017 . Insamlingsforum drivs av Frii – frivilligorganisationernas insamlingsråd. Ämnet under dagarna har varit digitaliseringen som skapar helt nya möjligheter och förutsättningar för insamlingsorganisationer.

Det var mycket input, aha-upplevelser och ”det har jag sagt länge, skönt att fler tycker likadant” . Under dagarna pratades det om vikten att hänga med i den  digitala transformationenhur kan vi hänga med? Och hur viktigt är det? 

Det är en brytningstid vi lever i– hur ska vi anamma digitaliseringen – hur kan vi jobba med insamling för att nå ut, jobba med relationer och utöka insamlandet? Det händer mycket och det finns mycket att göra.

Digital storytelling

Digital storytelling var i allas mun. Det pratades om och visades upp flera exempel på kampanjer som hade jobbat med med storytelling på lite olika sätt.

Digital storytelling, digital folkrörelse och att digital kommunikation är viktigt för insamlingsorganisationerna. Det märks att vi står inför en brytningspunkt just nu och att det är mycket diskussioner kring hur man kan överföra folkrörelser till digitala medier. (det kommer ett annat inlägg om just det, längre fram)

För att det ska bli en bra kampanj är det är viktigt att ha ett tydligt CTA (Call To Action). Någon föreläsare berättade att de hade haft en riktigt bra kampanj, synlighetsmässigt, men CTA hade inte funkat digitalt, så det gäller att ha i åtanke att göra det så enkelt som möjligt och inte irra iväg för mycket för då klickar folk iväg sig. Att ha ett tydligt och enkelt budskap är a-o för att konverteringar ska fungera.

Digital kommunikation handlar om vikten att vara relevant, intressant och närvarande på digitala kanaler med bra och snyggt innehåll. Det är roligt att jobba inom en värld som just insamlingsorganisationer som har så mycket att ge och få av hela den digitala transformationen.

 

I slutet av maj släpper IOGT-NTO-rörelsen en ny kampanj, Glasklar, som bygger på människors egna berättelser om alkohol, missbruk, medmissbruk etc. Håll ögonen öppna! 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *