Digital storytelling tar större plats

Digital storytelling är den hetaste trenden enligt en internationell studie som kommunikatörer och PR-chefer över hela världen svarat på.

På IOGT-NTO – rörelsen har vi tagit fasta på människors berättelser och jobbar just nu med en kampanj Glasklar som kommer att lanseras i maj. Fram till själva lanseringen har vi börjat samla in berättelser som ska användas på olika sätt för att lyfta erfarenheter kring alkohol.  Vi har lagt ut förfrågningar på bland annat Facebook men även skickat ut via nyhetsbrev.

Glasklar är en insamlingskampanj och här är en intervju  om Glasklar med Natasha Jevtic Esbjörnsson som är insamlingsansvarig på IOGT-NTO – rörelsen.

Sveriges kommunikatörer har också skrivit om den internationella studien och här hittar du studien.

Vad är digital storytelling?

Digital storytelling är när du skapar berättelser kring ditt varumärke, produkt, organisation med digital teknik. Det är att få ut en berättelse på olika sätt, med film, bilder, text på olika digitala kanaler. För oss som jobbar med digital kommunikation är det här ett sätt att få jobba med ett mer fylligt innehåll. Storytelling är väl

Jag har alltid intresserat mig för storytelling och hur det har förflyttats från lägereld, kompisens rum, böcker till det digitala. Vi samlas runt olika digitala verktyg och kan få en och samma berättelse men på olika sätt via dessa verktyg, en berättelse kan delas upp i olika former och bli en text med bild på webb, en kort, lite snabbare film på Facebook eller en Snapchat. Det finns hur många varianter som helst, både bra och dåliga.

Utmaningen ligger i att ha intressanta berättelser som bär, sådant som intresserar vald målgrupp. Och det ger på sätt och vis mer liv och fyllnad till snabba kanaler som lätt kan slarvig och ytlig.

Humans of New York är ett bra exempel och ett tidigt exempel i digital storytelling.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *